Een kunst- en cultuurprogramma heeft al snel een wat stoffig of muf imago. Hoe dat te doorbreken? Nou, door bijvoorbeeld te focussen op trends binnen een bepaalde stroming. Dat is het recept voor Trendspotting, een vooralsnog 4-delig programma van de VPRO. Achtereenvolgens worden de trends gespot op de Paris Fashion Week, designbeurs Salone Internazionale del Mobile in
Milaan, de Architectuur Biënnale in Venetië en Art Basel Miami Beach. Centrale vragen in al deze afleveringen: Welke nieuwe ontwikkelingen
zijn er in de diverse disciplines op dit gebied? En vooral: wat
vertellen deze ontwikkelingen over onszelf en over de maatschappij?
In de eerste aflevering wordt modejournaliste Milou van Rossum gevolgd wanneer ze de Paris Fashion Week bijwoont. Uit een item van RTL Boulevard begreep ik dat het tamelijk uniek is dat zij wordt gevolgd en dat de cameraploeg bijna overal toegang krijgt.
Voor mij is het wel prettig; hoewel ik best wel eens naar Holland's Next Topmodel kijk, heb ik de ballen verstand van mode. De haute couture op de catwalk vind ik vaak maar overdreven of clownesk. De VPRO en Van Rossum kunnen het voor mij duiden en in een context plaatsen. En de fashionista krijgt een heel andere blik op de modeweek.
Trendspotting, 22.55 uur, VPRO (Nederland 2)
Zie ook:
- Beauty: VPRO volgt Milou van Rossum tijdens catwalktrip Parijs