Het nieuwe tv-seizoen: De Glazen Bol 2010/11

RTL 4 mag zich de grote winnaar van het afgelopen tv-seizoen noemen. Vele nieuwe programma’s sloegen direct aan terwijl de zender ook een flink aantal langlopende successen heeft. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft het seizoen goed afgesloten dankzij de sportzomer en de SBS-groep had het erg moeilijk. Hoe gaat zich dit komend jaar verhouden? We nemen ons jaarlijkse kijkje in De Glazen Bol.

NPO

Van een aantal programma’s weet je gewoon dat het een succes gaat worden. Op Zoek Naar Zorro, Boer Zoekt Vrouw, De Wereld Draait Door, Pauw & Witteman… gaat al jaren goed en de formules lijken nog niet sleets. Verder is opnieuw flink geïnvesteerd in hoogwaardig Nederlands drama, zelf kijk ik erg uit naar ‘t Spaanse Schaep, Overspel en Bellicher: de Macht van Meneer Miller.

Een andere pijler voor de NPO zijn de nieuwe actualiteitenprogramma’s. Van titels als Netwerk en Nova is afscheid genomen, daarvoor in de plaats komen meer geprofileerde nieuwsrubrieken als Uitgesproken, Brandpunt, Altijd Wat en Nieuwsuur. De kritiek dat de NPO ‘drie keer de Volkskrant’ brengt moet hiermee verstommen. Voor de kijker zal het even wennen zijn, maar ik verwacht dat uiteindelijk al deze titels de resultaten van hun voorgangers zullen evenaren.

Ronduit spannend wordt wat De Madiwodovrijdagshow op Nederland 3 gaat doen. Het blijft toch een lastig te programmeren zender waar op primetime nog niet veel gegarandeerde successen staan. Paul, Filemon en Erben kunnen dus niet profiteren van een sterke lead-in. Maar ze worden wel gesteund door PowNews, dat aansluitend wordt uitgezonden. Op die manier staat er wel een late night die moet prikkelen te zappen. Als Nederland 3 een lange adem heeft, zou deze late night aan kunnen slaan.

Verder plaats ik mijn vraagtekens bij wat er op Nederland 1 aan de hand is. Al jaren is innoveren lastig vanwege te veel successen. Nu wordt er eens een keer plaatsgemaakt door bijvoorbeeld Paul de Leeuw en Dit Was Het Nieuws, maar de netmanager lijkt alleen maar flink aan het schuiven gegaan te zijn. Jörgen Raymann naar zondag, Bij Ons in de PC naar zondag, de Tros TV Show naar zondag, André van Duin nieuw op de zaterdag. Ook krijgt Omroep Max wat plekken toebedeeld, waarvan een aantal titels wel zullen uitgroeien tot een succes. Het Ganzenbord zie ik wel zitten, ook In het Oog van de Orkaan en De Koningin en Ik slaan vast aan. De commerciële concurrenten vinden dat prima; de voor adverteerders zo belangrijke boodschappers vertrekken steeds meer bij Nederland 1.

RTL

Met het grote succes van afgelopen jaar lijkt RTL 4 alleen maar te kunnen gaan verliezen. Toch krijg ik niet het idee dat de zender snel op zijn bek zal gaan. Op vrijdagavond wordt de kijker gefeteerd met mooi gemaakte talentenjachten, de zaterdag is gevuld met amusement voor het hele gezin en de zondag staan afwisselend blockbusters en spelletjes geprogrammeerd. Doordeweeks speelt Galjaard in op het coachen en helpen van mensen met een probleem. Die formats raken een keer eindig, maar ze kunnen nog wel even mee. Als verbeterpunt zou ik de late avond willen noemen, maar ik begrijp dat daar achter de schermen hard aan gewerkt wordt.

Ondertussen lijken RTL 5 en RTL 7 ook stevig door te groeien. De culinaire vooravond van RTL 5 draagt bij aan meer kijkers aan het begin van de primetime-avond, waar de zender inhaakt met nog meer eigen programma’s. Naast bestaande successen (BNTM, Expeditie Robinson, SYTYCD) komen daar veelbelovende programma’s als Oh Oh Cherso, Sylvia’s Secrets en Modemeisjes met een Missie bij. RTL 7 profileert zich nog meer als een mannenzender met lekker budget aangekocht stoer reality en steeds meer sport. Voetbal International groeit gestaag door terwijl het interviewprogramma Barend & Barend ook flink zal bijdragen aan het profiel van de zender.

SBS

‘SBS speelt op safe’, zag ik een krantenkop daags na de najaarspresentatie van de zendergroep. Niet helemaal waar. Weliswaar staan er veel vertrouwde titels in de schema’s zoals Popstars, Grenzeloos Verliefd, Waar Is De Mol, Hart van Nederland, Peter R. de Vries Misdaadverslaggever en Undercover in Nederland. Maar dat blijkt niet altijd een garantie voor succes, zoals inmiddels is gebleken met Popstars. Los daarvan: in de najaarsprogrammering staan voldoende nieuwe programma’s waarvan het maar afwachten is of het scoort. Denk aan Huizenjacht, De Zaterdagavondshow met Marc-Marie en Beau, Masterchef, Undercover Boss en De Leukste Verborgen Cameragrap. Een aantal titels is inmiddels begonnen en SBS blijkt het nog steeds moeilijk te hebben.

De SBS-groep heeft de crisis deels ondervangen door programma’s op te rekken, zowel in het aantal weken looptijd als het aantal minuten per aflevering. Op zich een slim trucje, vorig jaar werkte het uitstekend bij Popstars. Maar de kijker prikt er inmiddels doorheen, getuige de scores van De Nieuwe Uri Geller, Het Blok en nu ook Popstars 2010.

Het valt dan ook te prijzen dat de SBS-zenders dit najaar meer eigen product uitproberen dan in voorgaande seizoenen. Al verwacht ik niet dat alles even goed zal aanslaan. Maar dat is inherent aan nieuwe programma’s, meer dan de helft verdwijnt doorgaans snel van het scherm.

Conclusie

De winning mood van RTL komt dit najaar nog niet tot een einde. Wel krijgt Nederland 1 het moeilijk doordat steeds meer titels sleets raken en de netmanager niet adequaat ingrijpt. SBS 6 komt de eerder uitgedeelde klappen nog niet te boven. Bij laatstgenoemde moet er meer geïnnoveerd worden en dat schept mogelijkheden voor (externe) tv-makers, temeer omdat er bij RTL 4 en Nederland 1 voorlopig nog niet heel veel vernieuwd lijkt te gaan worden.

Wel ben ik positief voor Net 5 en Veronica. Beide zenders hebben gestaag marktaandeel verloren maar er staat nu een aantal veelbelovende programma’s klaar. Sowieso lijkt Net 5 nu al te profiteren van zijn reality-vooravond, wel moet er nog een leuke Nederlandse realityserie op primetime bij komen.

Nederland 3 is lastig te voorspellen. Met een pijler als DWDD in de vooravond en De Madiwodovrijdagshow + PowNews als pijlers laat, krijgt de zender meer body. Maar door de onderbrekingen van sport (Champions League voetbal, schaatsen) is het lastig een band opbouwen met de kijker. En doordeweeks zijn er meer successen nodig op primetime, mogelijk heeft de netmanager er al een aantal in zijn programmaportefeuille voor dit najaar. De zender lijkt dus work in progress te zijn, dat zich niet meteen dit najaar al uitbetaalt.

Zie ook:
- Op of flop: de gesneuvelde tv-shows van dit najaar
- De tv-transfers uit de zomer van 2010
- Overzicht: Nederlandse dramaseries bij NPO 2010/11
- Najaarspresentatie VPRO: Eigen koers met drama en docu’s
- NPO-baas Gerard Timmer blikt vooruit op seizoen 2010/11
- Het nieuwe tv-seizoen: De Glazen Bol 2009-10

14 Reacties // Reageer

14 thoughts on “Het nieuwe tv-seizoen: De Glazen Bol 2010/11

  1. Daan

    Leuk stukje Herman, waar je vwb de voorspellingen best wel eens goed zou kunnen zitten. Ik verwacht zelf dit jaar (en dat bedoelen de media misschien met op safe spelen) weinig echte flops, omdat er niet echt iets verassends nieuws komt. Het is allemaal iets ouds in een nieuw jasje of een “nieuw” programma gebasseerd op al bestaande programma’s.
    Als positieve verassingen verwacht ik Nieuwsuur, ER celebs en Glee. Ik denk dat The Voice gaat tegenvallen aangezien het wat te serieus lijkt en dat wel liefhebbers zal trekken, maar niet de massa die een stukje leedvermaak ook leuk vindt.

      /   Reply  / 
  2. Brian

    Denk ook dat RTL dit jaar weer succesvol zal zijn, ik zag zondag bij Life 4 You de leader van The Voice Of Holland en die ziet er indrukwekkend uit, ook het hele idee klinkt leuk. Wie weet wordt dit het internationale succes waar Talpa op hoopt!

      /   Reply  / 
    1. Herman Roggeveen Auteur

      The Voice is toch Amerikaans format waarvan Talpa de rechten heeft in NL? In dat geval houdt Talpa er weinig aan over als The Voice ook in andere landen komt

        /   Reply  / 
      1. Brian

        Naar wat ik heb bergrepen is dit helemaal zelf bedacht door Talpa en geen aangekocht format, maar je zult er tijdens de perspresentatie vast wel duidelijkheid over kunnen krijgen!

          /   Reply  / 
      2. P@trick

        Dit wordt toch alom gezien als het kindje van John de Mol dat moet slagen om verkocht te worden in het buitenland, dus zelf bedacht.
        Naja wat je aan een talentenjacht dan zelfbedacht kunt noemen:)))

          /   Reply  / 
  3. martin

    Jammer dat dit stukje geschreven is met een RTL bril op.
    Wil je de week van Ned1 even langslopen en vertellen welke
    titels sleets zijn.

      /   Reply  / 
    1. Flippo

      Misschien is sleets niet het juiste woord, maar veel titels gaan al heel lang mee bij de NPO en de vraag is hoe lang dat goed blijft gaan.

      Vorig seizoen had Nederland 1 het erg zwaar op de donderdag en de zaterdag. En ook de vrijdag werd moeilijk, omdat RTL4 steeds meer terrein won. Nederland 1 moet het nu voornamelijk hebben van de zondag, maandag en dinsdag en ik hoop voor ze dat ze de zaterdagavond ook weer deels weten terug te pakken. Al is dat zeer de vraag, met de stevige concurrentie van RTL4.

        /   Reply  / 
  4. Martijn

    OOk dit jaar weer een overzichtje stijgers,gelijkblijvers en dalers:

    Stijgers:
    - Rtl4
    - Rtl7
    - Veronica
    gelijkblijvers:
    - Ned1
    - Ned2
    - Rtl8
    - Rtl5
    Dalers:
    - Net5
    - Sbs6

      /   Reply  / 
    1. Jur

      En ned. 3 dan?

        /   Reply  / 
      1. Martijn

        idd je hebt gelijk, stijger erbij tw ned3

          /   Reply  / 
  5. gtstfites

    Ik denk dat dit er gaat gebeuren

    RTL 4 stijgt met zijn succesvolle programma’s Ik hou van Holland blijft met 2 miljoen kijkers, The voice krijgt iets van 1,5 miljoen kijkers, GTST gaat stijgen na slechte cijfers tussen april en juli naar rond de 1,5 miljoen kijkers door betere verhaallijnen, goede acteurs en betere leader.

    RTL 5 zal succes krijgen met nieuwe series en Wipe Out, SYTYCD, Expeditie Robinson

    RTL 7 gaat stijgen met het nieuwe logo, VI en sport

    RTL 8 zal gaan stijgen vanwege een kinderblok hierdoor krijgen ze meer kijkcijfers dan Tel SELL

    SBS 6, NET 5 en Veronica krijgen te maken met problemen het irritante reclame van SBS6 door de reclames worden alle mensen zat en kijken liever naar de PO of RTL

    PO krijgt te maken met groei alleen TV Show zal hard dalen door het verhuizing naar Nederland 3 en een andere presentator

      /   Reply  / 
  6. Nick

    De Publieke Omroep spreekt over 130 nieuwe programma,s maar waarom zie je die programma,s dan nooit op Nederland 1 en word daar steeds hetzelfde uitgezonden, zoals het zoveelste seizoen Spoorloos, Vermist, Rijdende Rechter, Memories, enz. En Herman, weet jij hoe ze aan die 130 programma,s komen? Zit het TV-lab daar bij? En waarschijnlijk ook vervanging voor Nova (dus Nieuwsuur) en Netwerk enzo?

    Denk trouwens dat NLD 1 met die niet-vernieuwing wegkomt, en het marktaandeel hetzelfde blijft, RTL4 groeit niet,maar blijft stabiel(tenzij late avond word aangepast,valt veel winst te halen) en SBS zakt misschien nog iets of blijft hetzelfde,alhoewel maandagavond redelijk scoorde! Denk vooral dat kleine zenders als nld 3, rtl7 en veronica winst boeken ten koste van rtl5 (ondanks leuke programmering) en NET5!

      /   Reply  / 
    1. Herman Roggeveen Auteur

      Meeste nieuwe programma’s op NL2 en ook Z@pp en Z@ppelin. TV Lab telt ook mee met die nieuwe formats. Bovendien kijkt NPO voor de komende 8 maanden, dus dan kom je al snel aan een getal als 130

        /   Reply  / 
  7. Lenn

    Ik kijk gewoon André van Duin! De gemiddelde Nederlander is veel te makkelijk te beïnvloeden. Ik hoef niet mee te praten over Paul de Leeuw, de lachkick van Linda de Mol of mee te dromen met Marc-Marie en Beau. Nee, ik kijk naar datgene waar ik van houd, waarmee ik lekker een uurtje mee kan ontspannen! En dan…de tv uit!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>