John de Mol: Talpa groeit waar anderen stilstaan

John de Mol haalt de laatste weken geregeld het nieuws door het opstarten van een joint venture. Talpa start dan een nieuw bedrijf op met een lokale producent, om zo te profiteren van elkaars formats en netwerk. De kosten zijn laag waardoor veel sneller resultaat wordt geboekt. Die strategie gaat voorlopig nog wel even door, zo wil John de Mol onder andere nog een joint venture oprichten in het Verenigd Koninkrijk. In gesprek met vakblad TBI Vision vertelt hij over de expansiedrift van zijn productiehuis.

“Een joint venture is snel opgericht. Normaalgesproken kijk je ook niet naar overnames in kleinere markten, maar met dit model maakt dat niet uit”, vertelt hij. Talpa heeft daarmee een andere strategie dan Endemol in de jaren ’90, waar hij toen samen met Joop van den Ende de scepter zwaaide.

De Mol zegt nu al de vruchten te kunnen plukken van de strategie. “Wij groeien in een markt waar anderen stilstaan, door de recessie. Je ziet dat ook terug in de vraag naar formats. Die moeten vooral betaalbaar zijn. Wereldwijd staan programmabudgetten onder druk.”

De mediamagnaat spreekt van substantiële groei voor zijn Talpa. “Kijk naar wat we hebben bereikt met een kleine organisatie. Bij Endemol hadden we toentertijd alleen al 25 man in dienst om al die overnames in goede banen te leiden. Ik kan mijn hoofd wel tegen de muur slaan dat ik toen niet aan dit joint venture-model heb gedacht. Ik denk dat Talpa dit jaar 300 tot 400 procent zal groeien.”

De Mol zegt geen plannen te hebben voor overnames. Ook heeft hij geen kapitaal nodig wat een beursgang nagenoeg uitsluit. “Ons enige doel is nu om de catalogus van Talpa-formats uit te breiden.”

De website Talpacreative.com is nog altijd actief, een plaats waar jan en alleman zijn programmaidee kan droppen. “Dat ging toen als een lopend vuurtje, binnen no time hadden we meer dan 20 duizend reacties. In mijn huis in Portugal heb ik al die plannen doorlopen, maar ik moet bekennen dat 99,9 procent gewoon niet goed was. We gaan de site relaunchen, waarbij we zorgvuldiger kijken naar wie zijn idee kan indienen.”

Zie ook:
- Talpa sluit ook deal met Duitse tv-producent
- Eyeworks koopt Advance, Italiaanse joint venture Talpa
- Talpa sluit ook joint venture in Scandinavië
- John de Mol: Talpa zou nu top 3-zender zijn geweest
- Talpa breidt uit naar Australië en Nieuw-Zeeland

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “John de Mol: Talpa groeit waar anderen stilstaan

  1. Stefan

    Ik vindt hem een beetje vervelend worden, constant de publiciteit opzoeken en zeggen hoe goed hij wel is..

      /   Reply  / 
    1. Kees

      Net zo goed als Sport7 en Talpa/Tien. ;-)

        /   Reply  / 
  2. B.K.

    Je kan zeggen wat je wil, maar hij doet het de laatste jaren wel goed. Veel nieuwe programma’s van Talpa scoren uitermate goed en ik ben dan ook erg benieuwd naar zijn nieuwe show, Lotto’s Onvergetelijke Zaterdag (waar ik zelf bij aanwezig ben :D ).

      /   Reply  / 
  3. Adri

    Ik vind de geen aan dacht trekken vrij normaal reageren van de resultaten die er geboekt zijn niets overdreven aan en geen publisiteit zoeken gewoon door gaan creatief blijven en ver nieuwen Groet en veel succes Adri en Djawe

      /   Reply  / 
  4. Pingback: Talpa maakt De Jongens tegen de Meisjes in China | Zappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>