RTL 5 noodgedwongen pionier door veranderend kijkgedrag



Wie de kijkcijfers van het afgelopen tv-seizoen in de gaten heeft gehouden, zal zien dat het niet best gaat met RTL 5. Althans, afgaande op de kijkcijfers zoals Stichting Kijkonderzoek deze meet. Het blijkt dat de impact van programma’s als Cheat on Me, Malaika en Take Me Out heel behoorlijk is door veranderend kijkgedrag. “Met name de jongeren tussen de 18 en 25 jaar kiezen meer en meer voor een moment dat het hun uitkomt”, weet zenderbaas Paul Cormont. En dus is hij aan het pionieren met RTL 5. Want de verandering die RTL 5 nu doormaakt, staat andere zenders nog te wachten.



“De ontwikkeling van veranderend kijkgedrag is al een aantal jaar gaande. Daar hebben we drie jaar terug RTL XL ook op ingericht”, vertelt Cormont aan deze blog. “Die verandering gaat heel snel nu. Veel sneller dan verwacht. Niet alleen in Nederland, ook in het buitenland. Maar RTL 5 is zijn kijkers niet kwijt, ze kijken alleen op een andere manier. Via laptop, tablet of mobieltje.”

Ter illustratie wijst hij op een recente publicatie van Stichting Kijkonderzoek met de vijf programma’s die het hoogst scoren qua uitgesteld kijken. Goede Tijden Slechte Tijden en Flikken Maastricht staan bovenaan, daarna volgen Cheat on Me, Echte Meisjes op de Prairie en Huisje, Boompje, Barbie.



’Nog steeds populair’
Cormont: “Dat is dus gemeten over alle Nederlandse zenders. Drie van de vijf shows zijn te zien op RTL 5. Dat zegt dat de programma’s nog steeds populair zijn. Maar dat een deel van mijn doelgroep op een andere manier en op een ander tijdstip kijkt.”

De zenderbaas noemt verder de hele afleveringen van zijn programma’s die worden bekeken via RTL XL en de mobiele apps die de zender heeft. “Die cijfers liegen er niet om. Elke aflevering van Barbie wordt daar nog eens 300 duizend keer bekeken, Cheat on Me per aflevering ongeveer 250 duizend kijkers. En dan Malaika. In de eerste vier weken van uitzending zijn er 1,7 miljoen afleveringen bekeken, waarvan 800 duizend views via tablet of mobiel. Die worden dan bekeken in de trein of op school.”

Wie is de kijker?
De zenderbaas spreekt over aantallen die interessant beginnen te worden voor adverteerders. Bekend is dat attentiewaarde voor commerciële uitingen via een online videoservice veel hoger is dan een reclame op tv. “Het probleem is dat je nog niet helemaal weet wie de kijker is op RTL XL. De demografische gegevens zijn niet zo netjes uitgesplitst als in de kijkcijfermeting bijvoorbeeld. Daar is men wel mee bezig.”

Pionier
Dat RTL 5 de eerste zender is die te maken krijgt met deze omslag, vindt Cormont niet vreemd. “Wij hebben veel kijkers aan de onderkant van de doelgroep 20-34 jaar. Die is nog ongebonden, heeft geen kinderen en is veel uithuizig. Terwijl de kijkers van bijvoorbeeld Net 5 wat hoger in die doelgroep zitten. Dat zijn veel vrouwen die wat meer aan huis gebonden zijn. Die kijken dus ook op een meer traditionele manier televisie. Al verwachten deskundigen dat die jonge groep mensen, de kijker tussen de 18 en 25 jaar, hun kijkgedrag straks niet meer drastisch gaan veranderen…”

Gesprek van de dag
RTL 5 heeft nog wel enkele kijkcijferhits, zoals de series met Barbie, Expeditie Robinson en So You Think You Can Dance. Vorige week is Ik Heb Het Nog Niet Gedaan succesvol van start gegaan met 525 duizend kijkers. “Sommige programma’s trekken een breder publiek. Dan scoren we ook hoog in de groep boodschappers 20-49. Vaak zijn het programma’s waar de volgende dag over gepraat wordt. Dat je het bijna niet mag missen om het gesprek aan de koffieautomaat te kunnen voeren. Je kunt alleen niet alleen maar van zulke scherpe en spraakmakende programma’s uitzenden.”

Relevante programmering
In het nieuwe seizoen zal RTL 5 zijn koers niet radicaal wijzigen. Bekende titels als Expeditie Robinson, Holland’s Next Topmodel en So You Think You Can Dance keren terug. “Ik wil wel toe naar wat relevanter programmering. Dit voorjaar is dat niet gelukt met Split Second, een programma waarin betrokkenen van een verkeersongeluk meewerken aan een reconstructie. Maar ik zou graag programma’s zien die meer inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. Denk daarbij aan zinloos geweld of pesten.”

RTL meldt de volgende cijfers via uitgesteld kijken.

* Van Barbie is nog eens 1.755.062 keer een hele uitzending bekeken op desktop en 2.135.417 keer uitzending en fragmenten via mobiel/tablet.
* Van Malaika is 1.437.602 een hele aflevering op desktop bekeken en 1.395.646 keer via mobiel/tablet uitzending en fragmenten.
* Van Cheat On Me is 1.491.169 een hele uitzending op desktop bekeken en via mobiel/tablet ook nog eens 1.633.940.

Zie ook:
- Baas RTL 5 staat positief tegenover vervolg Malaika
- RTL 5 zonder Belgen verder met Expeditie Robinson
- RTL 5 en Eyeworks in gesprek over dansshow Justin Bieber
- Oh Oh Cherso herleeft op RTL 5: Jokertjes Jawoord
- Taboe maagdelijkheid in Ik Heb Het Nog Nooit Gedaan

8 Reacties // Reageer

8 thoughts on “RTL 5 noodgedwongen pionier door veranderend kijkgedrag



  1. Jaap

    Wanneer SBS deze opmerkingen zou maken zou iedereen ze met de grond gelijk maken. Men runt een TV-zender, geen internetzender.

      /   Reply  / 
    1. Jean

      Dat is ook de algehele strekking volgens mij: “We falen als tv zender, maar zijn ergens anders behoorlijk succesvol en gaan goed kijken hoe we daar ons geld mee kunnen verdienen.”
      En men runt een multimediabedrijf, waarvan de tv-zender een onderdeel is.

        /   Reply  / 
      1. Tim

        Wees klaar voor de toekomst, alles gaat zich naar het internet verplaatsen!

          /   Reply  / 
  2. Yes!

    TV-zenders zijn verleden tijd. Het gaat om kijkgedrag en relevante programmering. Advertisers weten hun weg wel te vinden. Als jongerenplatform moet je je meebewegen met je doelgroep.

      /   Reply  / 
  3. k:Alex

    De truc nu is, op welk moment keken de meeste mensen?
    Op dat moment moet je de shows programmeren wil je kans van slagen hebben dat mensen weer tv gaan kijken. Op tv zelf dan.

      /   Reply  / 
  4. Yes!

    Dat lukt alleen nog met event based television. Koninginnedag, De IQ-test, live-shows The Voice en met de actualititeitenprogramma’s.

    Het is dat RTL en Unilever zulke goede vrienden zijn en dat Unilever voor 4 haarfijn heeft uitgezocht wat de doelgroep ‘boodschappers’ wilt op TV. Maar mobiel is de toekomst en RTL XL is voor 5 de weg daarnaar toe.

      /   Reply  / 
  5. gtstfites

    Hij lijkt sprekend op Hans van der Togt.

    Wordt het niet tijd om een jongere iemand als directeur te doen voor RTL 5 die zal meer verstand hebben wat jongeren willen zien.

      /   Reply  / 
  6. T.E.D.

    Heel leuk allemaal! Die online cijfers. Maar kom op zeg! Dat is gelul in de marge!

    Malaika is zo’n 3 miljoen x op gevraagd (maak ik even geen onderscheid in fragmenten of hele uitzendingen… boeiend?

    deze cijfers zijn relevant:

    - Hoe vaak word een unieke aflevering online gemiddeld bekeken?
    - Hoeveel unieke kijkers bereikt de soap?
    - Hoe ziet de (online) demografie er uit van deze kijkers?

    Malaika is al bijna 2 maanden op tv, 36 afleveringen. 3 miljoen / 36 = 83 duizend (online) kijkers per aflevering (er van uit gaande dat er dus 3 miljoen hele afleveringen op gevraagd zijn, wat niet zo is omdat er ook fragmenten op gevraagt zijn in die 3 miljoen streams).

    Kortom! GELUL IN DE MARGE!!!

      /   Reply  / 

Laat een reactie achter bij Yes! Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>