Crisis drukt Eyeworks in de rode cijfers

Eyeworks heeft het moeilijk gehad vorig jaar, bericht het Financieele Dagblad. Het productiehuis van Reinout Oerlemans is geplaagd door een omzetdaling naar 202 miljoen euro en moest bovendien verlies schrijven. Onder de streep was er een tekort van 6,9 miljoen euro. Dat terwijl Oerlemans eind vorig jaar nog positieve signalen afgaf. Toen hij van Los Angeles remigreerde naar Nederland gaf hij aan dat Eyeworks als één van de weinige productiehuizen nog groeide. Wat betreft de Nederlandse markt wist Eyeworks in het seizoen 2009/10 voor het eerst een programma op alle tv-zenders weg te zetten.

Het FD schrijft: “Volgens Eyeworks hadden de televisiezenders veel last van dalende advertentie-inkomsten, hielden ze daardoor de hand op de knip en werden er nauwelijks nieuwe programma’s besteld. (…) Het aantal voltijdbanen bij Eyeworks daalde ook, van 1100 in 2008 naar 1000 afgelopen jaar. Omdat er minder projecten waren, huurde het bedrijf minder werknemers in, zo verklaart financieel directeur Rademaker de afname.” Eyeworks groeide uit tot een mondiale speler door allerlei lokale productiehuizen – met hun formats – over te nemen.

Eyeworks is in het nieuwe seizoen in Nederland te zien met onder andere Alleen nog een Man, van Popster tot Operaster, Oh Oh Cherso en Flikken Maastricht. Ook wordt een bioscoopfilm verwacht van New Kids on the Block. In het tv-seizoen 2011/12 wordt bovendien de reality-serie Obese bij RTL uitgezonden.

Zie ook:
- New Kids naar het witte doek met Turbo
- Reinout Oerlemans: Obesitas-show niet sensatiebelust

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Crisis drukt Eyeworks in de rode cijfers

  1. Lies

    Dus geen overname van EVA Media in de nabije toekomst.

      /   Reply  / 
  2. Tom

    Crisis drukt Eyeworks in rode cijfers? Nee hoor, niet de crisis. Slecht management.
    In Nederland was afgelopen jaar een rampjaar voor eyeworks. Niet omdat het crisis was maar omdat verschillende omroepen geen vertrouwen meer in het bedrijf hadden. Eyeworks verdedigde zichzelf door te zeggen dat ze in het seizoen 2009/10 voor het eerst op alle tv-zenders een programma maakten. 1 op NL1 waar ze er eerder 5 maakten, 1 op NL2 waar het er eerder 3 waren, een miezerig docusoapje op 6 waar ze eerder een heel jaar groot amusement en nog meer maakten. Herhalingen op RTL5 enz. Voor het eerst een programma op NL3 waar ze eerder niks maakten en waardoor ze nu kunnen zeggen dat ze voor alle zenders produceren.
    (Neem mijn voorbeelden niet te letterlijk want ik heb ze niet nageteld, maar dit dekt wel de lading).
    Eyeworks heeft een slecht jaar gehad maar flauw om de crisis de schuld te geven, er zijn echt andere problemen.

      /   Reply  / 
  3. Pingback: Eyeworks zoekt investeerders voor internationale groei | Zappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>