SBS 6 wil oudere kijkers; doelgroep 20-49 overboord

VIDEO – SBS 6 gaat mogelijk voor een aardverschuiving zorgen in tv-land. Waar met name de commerciële zenders alle kijkcijfers en marktaandelen uitsplitsen naar doelgroepen – en dan met name de doelgroep ‘boodschappers 20-49′ van doorslaggevend belang is – gooit SBS 6 die demografische groep overhoop. “We gaan de doelgroep oprekken naar 54 jaar”, verklapt Remko van Westerloo vooruitlopend op de 2013-presentatie van de SBS-zenders morgen.

De programmadirecteur legt uit: “De 50-plussers van vandaag zijn nog zeer jong van geest en is een kapitaalkrachtige doelgroep. De willekeurigheid van de leeftijd 49 mag wel eens opgerekt worden. It’s about time, zou ik zelfs zeggen.”

Ongetwijfeld heeft Van Westerloo gekeken naar de ontwikkelingen bij Omroep Max. Die publieke omroep heeft een aantal grote hits in handen met titels als Dokter Deen, Moeder, Ik Wil bij de Revue, Groeten van Max en Erica op Reis. Misschien nog wel belangrijker: het is de snelstgroeiende omroep in ledental. En een omroep die vermoedelijk zelfstandig blijft in de fusie-operatie.

Toch blijft het even afwachten hoe adverteerders reageren op dit proefballonnetje van SBS 6. Zij zorgen uiteindelijk voor geld in het laatje bij de zendergroep en dat is nog altijd de belangrijkste drijfveer bij commerciële televisie.

Zie ook:
- Remko van Westerloo: SBS ontwikkelt zich naar behoren
- SBS 6 krijgt nieuwe vormgeving in november
- SBS 6 eind november met winterpresentatie
- Nieuw DNA van SBS 6: Ontspannen en wegdromen

8 Reacties // Reageer

8 thoughts on “SBS 6 wil oudere kijkers; doelgroep 20-49 overboord

  1. Bernie

    Kunnen ze HvN weer terugzetten naar de oude stijl ;) Het hele doel van HvN nieuwe stijl was toch het verjongen van de doelgroep?

      /   Reply  / 
  2. Peter

    Lijkt me sterk dat ze weer terug gaan naar de oude opzet van HvN. Is ook niet zo slim. Ze zijn een bepaalde weg daarmee ingeslagen, zou een beetje knullig zijn om het roer weer terug te gooien.
    Ik ben wel benieuwd naar die nieuwe vormgeving, deze zal morgen ook wel gepresenteerd worden neem ik aan.

      /   Reply  / 
    1. Bernie

      Haha, dat verwacht ik ook niet :P Daarom wel opvallend om eerst je doelgroep te willen verlagen, en daarna weer te verhogen. Volgens mij weten ze nog steeds niet goed wat ze willen bij SBS.

        /   Reply  / 
      1. Peter

        Zwalkie, zwalkie is het nog steeds. Zwalkie 6, zou een betere naam zijn voor het statino.

          /   Reply  / 
        1. Peter

          statino=station

            /   Reply  / 
  3. Rick

    Aardverschuiving… 5 jaar oprekken noem ik geen aardverschuiving.

      /   Reply  / 
  4. David(2)

    Ongelofelijk wat een gezwalk inderdaad. Dit kan je toch niet meer goedpraten? Nu een heel positief verhaaltje over de 50+ doelgroep houden terwijl je een paar maanden geleden diezelfde 50+ers uit je programma’s hebt gegooid (zowel qua presentatie als publiek).

      /   Reply  / 
  5. Valpa

    Slim, met de vergrijzing dunt de groep boodschappers uit. Door er vijf jaar aan vast te plakken is de groep weer iets groter, en dus zijn er meer mensen die willen consumeren aan de hand van de adverteerders. Alsof mensen boven de 49 niets kopen. Die gasten hebben het meeste geld!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>