Eerste resultaten TV Lab 2010: Interactie met kijker gelukt

Krap een week na TV Lab 2010 heeft Roek Lips de eerste resultaten binnen. De netmanager van Nederland 3 kan tevreden terugkeken op ‘de week van de vernieuwing’. Ten opzichte van vorig jaar is een kijkersgroei van 20 procent gerealiseerd. TV Lab 2010 is door de recensenten met een 7,7 gewaardeerd en de zender lijkt op de goede weg qua interactie met zijn kijkers.

In totaal zijn er 18 nieuwe programma’s getoond. De hoogste waardering was er voor De Tiende van Tijl, Lipdub en Upside Down. Ook talkshow Zij Is van Mij, Open en Bloot, Scrooged en de Madiwodovrijdagshow brachten het er goed van af. De kijker zit minder te wachten op Ja Ik Wil… Rutte, Out of the Blue en Oh My God.

Lips: “Natuurlijk hoort het bij zo’n week dat er dingen tegenvallen. Of dat mensen roepen dat het niet bij de publieke omroep hoort, zoals die datingshow rondom Mark Rutte. Ik kan nu al één ding verzekeren: dat gaat ook nooit meer terugkeren”, vertelt hij op NPOX, een festival voor programmamakers.

Lips noemt verder dat Dorpse Meiden, Op de Bank en Ten Ways to Turn You On een benedengemiddelde waardering kregen. “Waarbij de reacties bij Op de Bank erg uiteenlopend waren, van heel positief naar zeer negatief. Dat drukt het gemiddelde.”

Na twee edities van TV Lab lijkt het Lips vooral te gaan om de interactie met de kijker. Waar tv maken jarenlang eenrichtingsverkeer was, kan er dankzij social media nu worden gecommuniceerd met de kijker. Sterker nog; wie een programma online terugkijkt, kan dat doen met een grafiekje op de tijdlijn dat de respons meet. Op de pieken werd heel veel getwitterd of op Facebook bericht over een passage, terwijl bij de dalen klaarblijkelijk weinig interessants gebeurde.

Lips: “Het is leuk voor de kijker dat hij kan reageren, maar het is voor ons makers interessant om dat te horen. Tot nu toe moesten we ons behelpen met de kijkcijfers, dat het aantal ogen meet dat naar tv’s kijkt die aanstaan. Maar dit soort informatie vertelt ons de impact van een programma.”

TV Lab keert in 2011 vermoedelijk terug voor een derde week. Daarnaast is er veel belangstelling in het buitenland voor dit project. Volgens Lips heeft de week dit keer in totaal 500 duizend euro gekost voor 18 nieuwe programma’s, naar verluidt niet overdreven veel. TV Lab krijgt vanaf 7 oktober in elk geval een vast tijdslot op donderdagavond.

Zie ook:
- TV Lab dag 5: Guido Weijers, Private Life of + Ze Is van Mij
- TV Lab dag 4: Upside Down + 10 Ways to Turn You On
- TV Lab dag 3: Open en Bloot + Op de Bank
- TV Lab dag 2: Dorpse Meiden, Scrooged en De 10de van Tijl
- Madiwodovrijdagshow goed uit de startblokken
- TV Lab dag 1: Out of the Blue, Lipdub en datingshow Rutte
- Veel valkuilen voor Madiwodovrijdagshow; hoop op succes
- Roek Lips: TV Lab 2010 meer eigen product en social media
- 18 nieuwe formats in tweede TV Lab
- Nederland 3 krijgt op donderdagen sneak preview
- Ook Ster doet mee aan TV Lab; innovatieve reclames
- Kijkerspitch TV Lab: Dorpse Meiden echt op tv

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Eerste resultaten TV Lab 2010: Interactie met kijker gelukt

  1. Pingback: Upside Down uit TV Lab krijgt definitief vervolg | Zappen

  2. Pingback: Kijkers waarderen TV Lab 2011 iets lager dan vorig jaar | Zappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>