SBS: ‘Het gaat prima!’ & ‘Licht aan einde tunnel’

Met ingrijpen van hogerhand bij CQC, De Tafel van 5 en Met de Deur in Huis plus de tegenvallende scores bij De Nieuwe Uri Geller en Move Like Michael Jackson verkeert SBS 6 in zwaar weer. Zelf zien ze het anders, betuigt directeur Eric van Stade vandaag in het AD en tv-directeur Tina Nijkamp in De Telegraaf. De betogen in een notendop: na vier vette jaren hapert het even. Dat moest een keer gebeuren. Maar SBS en Veronica staan deze maand op hetzelfde niveau als een jaar geleden.

Van Stade in het AD: “Tegen een aantal mislukkingen staan veel programma’s die wel lukken. Neem Coming to Holland: Prins Zoekt Vrouw, dat is een hit. We zien licht aan het eind van de tunnel.” Dat SBS 6 zijn marktaandeel over de eerste twee maanden zag slinken, schrijft Van Stade volledig toe aan de Olympische Spelen. “We hadden de pech dat veel schaatswedstrijden op de late avond werden verreden, waar wij met Hart van Nederland heel sterk zijn. Daar hebben we ontzettende klappen door gehad.”

Over Move Like Michael Jackson zegt hij: “We hebben er veel last van gehad dat RTL eerder met een Jackson-show kwam. Wij konden niet vervroegen omdat we vast zaten aan de agenda van jurylid Jermaine Jackson. Dat was rampzalig.”

De directeur denkt niet dat Nederland moe is van talentenjachten. “Wat een rare vraag. Popstars heeft afgelopen seizoen hoger dan ooit gescoord. Ook X Factor op RTL doet het nu geweldig.” Over eventuele Joling-moeheid: “Ik denk dat zijn kunstje juist steeds beter werkt. Geen twijfel over. Het kan er soms knullig uitzien, maar is weloverwogen. De kijker heeft het idee: het hoeft niet helemaal gelikt te zijn, je mag wel eens een foutje maken.”

Van Stade belooft verder veel leuke, nieuwe dingen, maar uit concurrentieoverwegingen houdt hij die nog even voor zichzelf.

Dan Nijkamp in De Telegraaf. “Het is jammer dat de positieve kijkcijfers, van onder andere Hart van Nederland, Shownieuws en Undercover in Nederland onderbelicht raken door de tegenvallende cijfers van een paar grote programma’s.” Zoals Move Like Michael Jackson. “Het is niet waarschijnlijk dat wij de stekker eruit trekken. Er zijn nog vijf afleveringen te gaan.”

Ze vervolgt: “We liggen nu onder een vergrootglas, helemaal omdat we juist de programma’s die het nu slecht doen met een flinke campagne hebben aangekondigd. Maar als je verder in de cijfers duikt, zie je dat we deze maand met SBS 6 en Veronica wel op hetzelfde niveau als vorig jaar staan.”

Zie ook:
- Joling: Move Like Michael Jackson
- SBS 6 viert 15-jarig jubileum in augustus
- Topman wil vooravond SBS 6 aanpakken
- Tina Nijkamp nieuwe directeur televisie SBS-zenders
- Karin de Groot weg als programmabaas Net 5

13 Reacties // Reageer

13 thoughts on “SBS: ‘Het gaat prima!’ & ‘Licht aan einde tunnel’

  1. Martijn

    Niet echt een sterk optreden van Van Stade.
    “Omdat rtl meteen vanaf het begin van het jaar grote,dure shows als ik hou van holland heeft geprogrammeerd. Ik moet nog zien hoe ze met hun budget uitkomen”
    Ten eerste durft rtl tenminste een acceptabele programmering in te zetten. Daar komt bij dat ze innovatief bezig zijn en veel sponsors aan zich binden. Het is best sneu, als je als zender knip en plak programmaatjes moet uitzenden om binnen je budget te blijven. Dat is nou het verschil tussen de zenders. Rtl is gewoon een stuk groter en heeft veel meer budget, snap dat dan meneer van Stade!

      /   Reply  / 
  2. Remko

    SBS blijft hoe dan ook de zender van de slappe aftreksels die met veel bombarie als het beste ooit worden gebracht maar het absoluut niet zijn. Dat Hole in the Wall dat was toch een partij drama van uitgezogen tv net als de termijn waarin popstars loopt. Ik voorspel dat als ze dat komend seizoen weer gaan doen dat de kijkcijfers gaan tegenvallen. Zie hoe snel en kwalitatief veel beter X-factor gaat. Een paar voorrondes met weinig kansloze en veel die wel goed zijn en snel door naar de liveshows. Dat gaat in veel rapper tempo waardoor de kosten ook lager zijn en de kwaliteit toch behouden blijft.

      /   Reply  / 
  3. P@trick

    Dit is toch een duidelijk gevalletje van kop in het zand steken!!!
    Deze twee intervieuws kun je toch niet serieus nemen, zeker niet als de een dat prinsen programma een hit noemt!!! Hoe geloofwaardig ben je dan, Echt Waar, DAT is een hit op hetzelfde tijdstip.
    Nee, laten we met z’n allen in godsnaam blijven roepen dat er niets aan de hand is.

      /   Reply  / 
  4. Keesss

    Kwaliteit zal altijd winnen. SBS6 en Veronica zijn zenders waar veel kwalitatief matige, inspiratieloze, programma’s op worden uitgezonden.

    Het enige echt goede bij SBS/Veronica zijn de films, maar SBS heeft gedacht dat de kijkers het wel lekker vinden als een keer of 8 één of ander knullig programma wordt gepromoot, dwars door de film heen. Ik haak dan af.

      /   Reply  / 
    1. luuk

      daar ben ik het niet mee een bij sbs zijn er soms wel wat aftrekses ja, maar bij veronica vind ik dat ze goede programmas maken zoals fobiac, lauren verslaat, down met johhny.

        /   Reply  / 
  5. B.K.

    ‘De kijker heeft het idee: het hoeft niet helemaal gelikt te zijn, je mag wel eens een foutje maken.’
    Sorry hoor, maar dat geldt misschien voor het gemiddelde SBS-publiek. Ik zie toch liever een presentator die weet wat hij doet en goed voorbereid een live show doet. Ik zie liever Wendy & Martijn dan Nance & Gerard. Martijn Krabbe is toch wel een vakman te noemen en is enorm gegroeid in de afgelopen jaren. Dat het gelikt en foutloos is, wil niet zeggen dat het daarom meteen onpersoonlijk is. Martijn Krabbe maakt het aangenaam om naar te kijken, maar komt toch persoonlijk en spontaan over, ondanks dat het foutloos en gelikt is. Bij Gerard Joling krijg ik toch hele andere ideeën, ook vanwege het feit dat hij toch echt een zanger is en dit slechts ‘erbij’ doet. Het is niet zijn vakgebied en dat merk je.
    Over Coming to Holland heeft hij wel gelijk. Alle is relatief hè, dus vanuit dat oogpunt is het inderdaad een hit. Als je de kijkcijfers van dat programma los bekijkt, scoort het aardig, maar is het verre van een hit. Maar inderdaad Eric van Stade, relatief gezien is het een dikke hit.

      /   Reply  / 
  6. Mike

    Uiteraard moet SBS wel met deze reactie komen. Je kan moeilijk toegeven, dan zullen de adverteerders een (nog) lagere prijs afdwingen.

    Ik ben benieuwd of ze ergens mee gaan komen in het nieuwe seizoen. Ik vermoed op vrijdag een half jaar lang Popstars en doe eens gek, sterren dansen op het ijs zal op zaterdag worden gezet. Vernieuwen durven ze niet…

      /   Reply  / 
  7. .

    Er is inderdaad een waar media offensief om de serieuze problemen te ontkennen. Programma’s die niet scoren, ontevreden presentatoren en het ontslag van de zendermanager van Net5.

    Het vertrek van Karin de Groot is tragisch voor haarzelf, maar ook een knoop die al veel eerder doorgehakt had moeten worden. Ze heeft het voor elkaar gekregen om een zeer succesvolle zender met een haarscherp profiel, alle kanten uit te gooien. Ze maakte vreemde programmakeuzes, was volgens de wandelgangen meerdere malen langdurig afwezig en vervulde haar functie ook nog eens parttime. Als je een zender succesvol wilt uitbouwen, dan moet je daar voor de volle 100% voor gaan. Haar managementstijl bij Net5 was volgens velen een kopie van haar handelswijze bij Endemol, waar ze vanuit een ivoren toren haar bevelen uitdeelde. De weinige successen op Net5 schreef zij volledig aan zichzelf toe, mislukkingen waren altijd de schuld van producenten en collega’s.

    Karin de Groot krijgt de zak, maar hoe zit het met de verantwoordelijkheid van de onlangs teruggetreden Programma Directeur Eric van Stade? Hij heeft dit jarenlang allemaal laten gebeuren zonder in te grijpen. Onder zijn eindverantwoordelijkheid heeft Net5 alleen maar marktaandeel verloren en is het een kleurloze zender geworden.

    Zijn timing is wel perfect. De zenders van de SBS groep komen in zwaar weer en vlak voordat de storm echt losbarst verlaat hij snel zijn post als Programma Directeur en komt de benoeming van Tina Nijkamp als zijn opvolger. Tina Nijkamp heeft haar sporen absoluut verdient en haar promotie wordt haar door vakgenoten van harte gegund, maar ze krijgt wel een zendergroep onder haar hoede waarvan ieder succesvol format volledig is uitgewoond en waar de spanning intern te snijden is. Drie zenders die de weg kwijt zijn en zware bezuinigingen op het programmabudget. Vooral omdat moederbedrijf ProSiebenSat1 gebukt gaat onder een enorme schuldenlast uit de jaren van het private equity casinokapitalisme van eigenaren Permira en KKR.

    De hele gang van zaken rondom Net5 in de afgelopen jaren zet wel vraagtekens bij het handelen van Eric van Stade. Zijn periode als Programmaleider van SBS6 was al niet echt succesvol en weinigen in de mediawereld waren onder de indruk van zijn capaciteiten. Hij werd door SBS oprichters Van Westerloo en In het Hout weggehaald bij Endemol waar hij als Uitvoerend Producent werkte en moest de zender SBS6 verder uitbouwen, iets waar hij niet echt in slaagde.

    Snel na de benoeming van Patrick Tillieux als Algemeen Directeur van SBS Nederland, werd Eric van Stade tot verbazing van velen de nieuwe Programma Directeur. Gezien de gehavende toestand van het toenmalige management van SBS Nederland en de angst voor de impact van het nieuwe Talpa, moet de keuze voor Eric van Stade een paniekreactie zijn geweest. Ook als Programma Directeur was zijn betrokkenheid bij de drie SBS zenders niet erg intensief. Hij had het veel drukker met het veiligstellen van zijn toekomstige positie als Algemeen Directeur, middels het veelvuldig en vooral zo diep mogelijk penetreren van de derrière van Patrick Tillieux.

    De groei van SBS6 in de afgelopen jaren kan bijna volledig op de conto van Tina Nijkamp worden bijgeschreven. Zij heeft met heel veel inzet en daadkracht het imago van de zender drastisch omgegooid en slim geprofiteerd van het feit dat RTL Nederland in die periode de weg behoorlijk kwijt was en de nieuwe zender Talpa haar beloften niet waar maakte.

    Het succes van SBS6 en de langzame maar gestage groei van Veronica tilde de marktaandelen van de zendergroep naar nieuwe records en compenseerde de slechte resultaten van Net5. De economie en dus ook de advertentiemarkt draaide op volle toeren en Eric van Stade begon te geloven dat hij onaantastbaar was. Iets waar veel managers last van krijgen als ze de hoogste positie binnen een bedrijf gaan bekleden. Hij had lange tijd het voordeel dat Patrick Tillieux inmiddels was benoemd in de Raad van Bestuur van ProSiebenSat1. Een handige bondgenoot bij het moederbedrijf dat grootste plannen had voor verdere Europese expansie.

    Toen kwam de financiële crisis in al zijn hevigheid en ProSiebenSat1 bleek een koopwoning met een DSB hypotheek. Het pand was al snel minder waard dan de miljarden aan schulden die erop rustte. De reclamemarkt voor televisie stortte in en de torenhoge rentelasten werden een acuut probleem. Online advertising en digitale televisie groeide ondanks de crisis verder door, maar ook op die gebieden mistte SBS volledig de boot. Het mobiele platform van SBS Nederland, de YouTube rip off My Video en movie download service Veamer zijn geflopt.

    In Duitsland werd de Raad van Bestuur drastisch gereorganiseerd en ook Patrick Tillieux moest het veld ruimen. Eric van Stade werd vervolgens de nieuwe loopjongen van het huidige ProSiebenSat1 management en kreeg het bevel om in Nederland en België drastisch in te grijpen. Winstmaximalisatie en zware bezuinigingen waren de enige twee boeien waaraan ProSiebensat1 zich kon vastklampen, gezien de penibele financiële situatie van het bedrijf.

    Succesvolle vernieuwing op de drie zenders bleef uit en bestaande formats werden tot op het bot afgekloven. Externe producenten en ook het interne SBS Productions moesten voor bodemprijzen gaan leveren, maar wel dezelfde kwaliteit garanderen. Ondertussen kwamen het management van RTL Nederland en huisleverancier Talpa Producties op stoom en gingen volle kracht vooruit. RTL Nederland wist ondanks de financiële crisis en krimpende programma budgetten toch vernieuwing door te voeren op de zenders en zag de marktaandelen stijgen. Ook hun digitale kanaal RTL Lounge is met een gestage opmars bezig.

    SBS Nederland blijft nu zwaar gehavend achter. Aan Eric van Stade nu de schone taak om dat in Nederland en België weer recht te trekken, nadat de aandeelhouders het bedrijf volledig hebben uitgewoond, zonder dat hij daar enige weerstand tegen heeft geboden. SBS Nederland heeft een bekwame crisismanager nodig met een visie en geen oudere snelle glamourboy die de afgelopen jaren meer bezig is geweest met het veilig stellen van zijn eigen carrièrepad dan met het bedrijf dat hij moest leiden

      /   Reply  / 
  8. Zo

    Wat kraamt die man nou eigenlijk allemaal uit? Coming to holland is helemaal geen hit

      /   Reply  / 
  9. Magnetron

    Hoewel Veronica een paar programma’s die kwalikatief erg goed zijn (Laura verslaat, Fobiac Waar is de Mol, Down With Johnny) en Net 5 goede Nederlandse series heeft (S1ngle, Floor Faber, Verborgen Gebreken, de Co-assistente) vindt ik de zender SBS echt walgelijk, goedkoop en on-orgineel. De leaders en decors van programma’s zijn vaak enorm goedkoop en kitch, sommige presentatoren zijn gewoon slecht en daarnaast kan ik het schreeuwerige adverteren niet uit staan. Vroeger was SBS nog van de spannende televisie met apparte programma’s. Stoer. Maar nu is het echt een Tokkie zender die in mijn ogen (muv vaan paar programma’s hoor) het slechtste aanbod van de 3 grootste zenders in Nederland heeft.

      /   Reply  / 
  10. Magnetron

    Ik zie net dat er wat foutjes in mijn comment staan, maar dat komt omdat ik deze website bezoek met een iPhone.

      /   Reply  / 
  11. Lina

    Achja…blijf maar lekker positief….

      /   Reply  / 
  12. Pingback: Pascal van Meerten nieuwe zenderbaas SBS 6 | Zappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>