En nu moet er toch wel paniek bij RTL zijn

Het was het weekend van de waarheid voor RTL. De zender wordt al enige tijd geplaagd met een mager marktaandeel, maar sinds de zomerstop gaat het echt goed mis bij de zenders. Dit weekend zou het allemaal goed moeten komen met een aantal nieuwe, goed-scorende programma's op RTL 4. Alleen kwamen deze allemaal erg mager uit de startblokken. Een tijdje terug was er nog geen sprake 'van paniek ofzo', maar dat moet nu toch wel zo zijn.

Donderdag lage cijfers

Het ging donderdag al mis. Eerst scoorde de Achmea Kennisquiz – sindskort van zondag naar donderdag – maar 609.000 kijkers. Daarna kwam de reality soap van Wilma Nanninga. Weet Nederland 1 steevast een miljoen kijkers aan dit genre te binden, bij RTL kwam de teller niet verder dan 633.000 kijkers.

Vrijdag lage cijfers
Vrijdag was het dan Heel Holland Helpt, het nieuwe Wendy van Dijk-programma dat de knaller moest worden. Maar met 685.000 kijkers is dat geen succes te noemen voor vlaggenschip RTL 4. Ook In Duet Met André Hazes was met 695.000 kijkers en een marktaandeel van 9,9% niet succesvol genoeg.

Plaatsvervangende schaamte
'Op zaterdag kijk je Idols', sloten Wendy van Dijk en Martijn Krabbé gisteren de eerste aflevering van de talentenjacht af. Idols trok 1,39 miljoen kijkers, minder dan de voorgaande reeksen. In het razendflitsend gemonteerde programma was het vooral ramptoerisme dat de kijker moest vermaken, de echte zangtalenten kwamen minimaal aan bod. Helemaal genant was de auditie van Cuki (spreek uit: Koekie), die natuurlijk allerlei flauwe grappen moest aanhoren over haar naam. Gordon had de tijd van zijn leven en maakte de jury in elk geval aan het lachen. Dwars door de serieus bedoelde auditie van Cuki heen. Ik keek met plaatsvervangende schaamte, zo ga je toch niet met mensen om!?

GTST
De magere kijkcijfers van de trits nieuwe programma's volgt op eerdere teleurstellingen. GTST scoort nu op goeie dagen zo'n 1,2 miljoen kijkers, maar duikt op vrijdagen geregeld onder de 900 duizend kijkers, een schraal aantal vergeleken met de 1,5 miljoen die enkele jaren terug nog de ondergrens was.

Meer teleurstellingen
Verder zegt RTL teleurgesteld te zijn in de score van Formule 1, schuift het met programma's als Beauty & De Nerd om meer kijkers te trekken en worden formules als From Alaska with Love en Lost in Tokyo moeiteloos van zender gehaald.

Koppen rollen
RTL lijkt het negatieve virus van Talpa te hebben binnengehaald bij de overname. Of komt het doordat de RTL-top eigenlijk bestaat uit mensen van het vroegere SBS, die ordinaire zender met veel pulp en slechte programma's? Duidelijk is, dat het zo niet lang meer door kan gaan. Algemeen programmadirecteur Bart in 't Hout mag wel een heel goed verdedigingspraatje aan de grote bazen van RTL houden, want zijn positie lijkt mij het meest wankel.

Zie ook:
- Het nieuwe tv-seizoen: de glazen bol
- TV-cyclus: Reality-tv uit, quizjes en series in
- RTL teleurgesteld in kijkcijfers Formule 1
- Wendy van Dijk-weekend bij RTL 4
- RTL 5 en Net 5 grijpen weer in bij tv-flops
- Geeft RTL zichzelf nekschot met grove Gordon in Idols?
- RTL verrast door lage score voetbal
- RTL 5 haalt flops Lost in Tokyo en Alaska van de buis
- RTL-topman: Er heerst geen paniek ofzo

22 Reacties // Reageer

22 thoughts on “En nu moet er toch wel paniek bij RTL zijn

  1. Sven van der Man

    Er is niks mis met RTL en de publieke omroepen. De reden dat SBS scoort met een aantal shows gehost door Geer & Nance, komt door de verdomming van Nederland. Alleen de serie House is intelectueel gezien het bekijken waard…

      /   Reply  / 
  2. Anita

    Is helemaal waar!! En dan die reclame steeds tussendoor! Zeer ergelijk! Gaan wel een dvdtje opzetten! Lekker realex filmpie kijken.

      /   Reply  / 
  3. aat

    de progamma’s zijn ver onder de maat. alleen maar voor de kijk cijfers, maar eens wordt het nederlandese publiek wakker, Het is net wat Mies Bouman heeft gezegd, alleen maar reclame kijken

      /   Reply  / 
  4. nala

    rtl moet eens wat nieuws verzinnen, en niet steeds maar weer programma,s zoals idols, dancing on ice en lost in tokio e.d. te herhalen. je word dood gegooid met dat soort programma,s…steeds maar weer opnieuw!!

      /   Reply  / 
  5. Bart

    1.4 miljoen slecht voor een auditie ronde? Excuse me, dit was nog maar een auditieronde die bij de concurrent de helft van de kijkers trok. Als ze nu al met 1.4 miljoen beginnnen, hoeveel moeten de liveshows wel niet trekken dan?

      /   Reply  / 
  6. reader

    Ja , Wendy viel tegen op Vrijdagavond en jammer dat dit programma opgehangen werd aan de DSB bank van Scheringa die toch een niet al te beste uitstraling heeft met al die enge leen reclames op radio en tv.
    Kon best eens negatief uitpakken

      /   Reply  / 
  7. Herman

    Van alle eerste audities van Idols scoort deze het slechtst. Zelfs bij de eerste reeks keken er al meer mensen.

      /   Reply  / 
  8. Jan posthuma

    Gek he met 8x reclame onder de Formule 1, daar kijk ik niet voor, dan gaat ik wel ergens anders kijken.
    En zet eens wat mensen in de studio die weten waar ze het over hebben, zie Sbs vorig jaar. Succes RTL.

      /   Reply  / 
  9. Richard

    En weer een negatief stukje over RTL…. *zucht* Dagelijks terugkerend ritueel hier…

      /   Reply  / 
  10. Kokstra

    @Richard: als er reden zou zijn voor goed nieuws zou dat ook wel geplaatst worden denk ik, maar dat is er op dit moment gewoon niet.

      /   Reply  / 
  11. Riny

    er lopen meer homo^s rond dan straatstenen in hilversum

      /   Reply  / 
  12. Jos

    De RTL-directie heeft te lang achteroverleunend gedacht dat ze makkelijk marktleider konden blijven. Vandaar de vele herhalingen, uitgemolken formates en weinig vernieuwing. Totdat de publieke omroep zich herwon en met een duidelijk alternatief voor RTL4 kwam, en SBS6, met succes, feller ging concurreren met RTL4 (zoals gebruikelijk met ‘geleende’ ideeën).
    Toen werden ze wakker bij RTL en moesten ze snel met nieuwe ideeën komen. Van Westerloo dacht slim te zijn en kocht de Talpa-juwelen, maar vergat dat RTL4 vooral door het vele voetbal, haar succesvolle profiel begon te verliezen. Dit werd verstrekt door programma’s van/over Wilma Nanninga, Gordon en André Hazes (hetzelfde overkwam Tien toen ze Kim Holland, Bonnie St Clair en Ab Konijn gingen uitzenden).

      /   Reply  / 
  13. q

    Laat het een les zijn voor RTL, reclame is tot noodzakelijk kwaad, maar zoveel picture in picture reclame als in de F1 is niet nodig en dwingt fans bijna tot het kijken van de race op Sporza van belgie

      /   Reply  / 
  14. Marnix

    @q: Inderdaad, letterlijk om de 8 minuten gaan ze er even tussenuit. Schijtziek word je er van.

      /   Reply  / 
  15. Lars van der Werf

    Waar keek men gisteren dan wel naar? Paul de Leeuw?

      /   Reply  / 
  16. Drexciya

    Wat men vergeet is dat mensen, mede door alle reclame, maar ook door technologie (programma’s downloaden of opnemen op harde schijf), niet meer gebonden zijn aan zenders waarop je vooral reclame kijkt.

    Sowieso is de zoveelste reality soap of herhaling van een reeds uitgemolken concept een duidelijk teken van creatieve armoede. Niet dat de publieke omroep nu zo geweldig is trouwens.

      /   Reply  / 
  17. rob

    rtl4 haalde gisteravond (van 18:00 tot 00:00uur) voor het eerst sinds lange tijd een hoger marktaandeel op zaterdag (wedstrijden nedelelsftal niet meegerekends) dan ned1,dat lees je nergens…en ook op zondagavond en woensdagavond doet rtl4 volgens mij heel wat beter dan een paar maanden terug.

      /   Reply  / 
  18. Televisiefreaks

    Gerenommeerde media-websites en -weblogs kopiëren elkaars teksten en praten elkander steeds na. Vandaag is hiervan op deze sites een zeer treffend voorbeeld te vinden: de berichtgeving over de zaterdag van RTL 4 is bij alle sites negatief.

    De kijkcijfers van zaterdag tonen maar één ding aan: RTL 4 trekt de meeste kijkers: de zender had in de doelgroep 6+ een markt-aandeel van 18,2%. Ned 1 werd tweede met 17,5% en SBS 6 derde met 14,2%.

    Zappen.blog spreekt over ‘het weekend van de waarheid’ voor RTL. De site somt een aantal slechte resultaten op, maar rept met geen woord over de succesvolle zaterdag.

      /   Reply  / 
  19. Sjakie

    Volgens mij valt het allemaal wel mee met RTL.
    Wacht bv maar af wat SBS straks met het ijsdansen gaat doen. Die Nance en Gerard komen ons nu toch ook wel eens de strot uit.

    RTL moet alleen stoppen met het schuiven van programma’s en duidelijk zijn!!!
    Het voetbal moet bv naar 7, dat was toch de “mannenzender”

      /   Reply  / 
  20. Brett Brenneman

    De “R” in RTL staat voor Reclame, en daarom kijk ik de formule 1 al maanden via Sportza.

      /   Reply  / 
  21. Herman

    Ik denk dat Sterren dansen op het IJs straks weer goed is voor ruim een miljoen kijkers, naarmate de strijd vordert zeker richting 1,5 miljoen.

    Verder ben ik met je eens Sjakie dat voetbal op RTL 7 thuishoort. Kunnen ze op zondagavond ook gewoon het Half Acht Nieuws op RTL 4 uitzenden. Deze constructie is volgens mij gekozen om de gemiddelden van RTL 4 ‘kunstmatig’ op te krikken.

    En over het elkaar napraten: deze tekst schreef ik grotendeels zaterdagavond, vanmorgen alleen even het kijkcijfer van Idols toegevoegd.

    Natuurlijk is 1,4 miljoen kijkers niet slecht en RTL heeft ook heus wel goedlopende programma’s, dat heb ik nooit ontkend. Maar de zender is niet zo sterk als deze geweest is. En de laatste tijd laten ze wel heel veel steken vallen.

    Maargoed, voor iedereen die vindt dat ik azijn pis over RTL: lees morgen mijn bericht over Holland’s Next Topmodel.

      /   Reply  / 
  22. Henk

    Nou als ik eerlijk ben vond ik dat programma over Hazes best goed en dat er dan te weinig mensen kijken op dat moment is niet zo verwonderlijk als er op sbs6 de halve finale van popstars aan de gang is een slechte timing dus.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>